اشنایی با تعدادی از بیماری های زبان

بعضی از بیماری های زبان

گلوسیت

التهاب زبان (glossitis)به شکل حاد یا مزمن ایجاد میشود; گاهی مسری است ولی سرطانی نیست.سرطان زبان

بیماری التهاب زبان

علائم

تورم زبان همراه با رنگ قرمز روشن، ایجاد زخم متورم دارای رنگ قرمز روشن، مویی شکل شدن، زبان گاهی  همراه باسطح سیاه (زبان مودار) ، قرمز شدن نوک و حاشیه ان .

علل سوختگی. بعضی عوامل عفونی مانند ویروس هرپس دهان ،گاز گرفته شدن مکرر زبان (مثلا در افراد مبتلا به صرع در حین حمله تشنجی).

سوء مصرف الکل و دخانیات ، غذاهای تند یا داغ.

عدم رعایت بهداشت و دهان و دندان.

کمبود ویتامین های B (مثل بیماری پلاگر) کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 یا اهن.

حساسیت به خمیر دندان یا دهان شویه ( به ویژه دهان شویه های حاوی پراکسید)،شیرینی و رنگ یا مواد مورد استفاده در دندان پزشکی.

حساسیت به بعضی داروها

التهاب زبان در اثر سیگار کشیدن تماس با مواد شیمیایی محرک یا خورنده تغذیه نامناسب ، ( به ویژه کمبود ویتامین ها) کلسیم دیابت شیرین (مرض قند) اضطراب با افسردگی تشدید میشود.

رعایت بهداشت دهان ودندان روزانه لااقل دوبار بار مسواک زدن دندان ها و زبان استفاده مرتب از نخ دندان : مراجعه منظم به دندان پزشک عدم استعمال دخانیات.

استفاده از کلاه محافظ در هنگام موتور سواری دوچرخه سواری و انجام ورزش های تماسی معمولا التهاب زبان در صورت عدم درمان کافی تبدیل به نوع مزمن شود.

تشخیص .

ازمایش خون یا نمونه برداری ( بیوپسی) برای تشخیص اختلالات زمینه ای احتمالی . یافتن ارتباط میان التهاب زبان و خوردن بعضی غذاها (مثل شکلات ، مرکبات،غذاهای ترش و اسیدی، اجیل چیپس و غیره.سرطان زبان

درمان

شستشوی 3 بار در روز دهان با اب نمک ( نصف قاشق چایخوری در 250 سیسی اب ولرم) . مشاوره با داندان پزشک در صورتی که التهاب زبان اشکال در دندان یا دندان مصنوعی باشد . مصرف مسکن های معمولی در صورت وجود درد استفاده از انتی بیوتیک و بی حس کننده موضعی . پرهیز از غذاهای متحرک و تند . نوشیدن مایعات فراوان با استفاده از نی .شیر ، ژلاتین مایع ،ماست ، بستنی ،فرنی و سوپ بدون ترشی و قریبا سرد،غذاهای مناسبی هستند.

در صورت بروز تب و عدم بهبود علائم بیماری تا 3 روز (با وجد درمان) و یا در موارد غیر قابل تحمل بودن درد و ایجاد بثورات(جوش های)پوستی ،کاهش وزن ویا تورم زبان به نحوی که مانع از بلع شود به پزشک مراجه کنید.

لکوپلاکی

لکوپلاکی (leukoplakia) عبارت است از ایجاد لکه ای سفید

بیماری لکوپلاکی

رنگ و غیر قابل جداکردن که به شکل ناحیه ضخیمی بر روی غشای مخاطی دهان یا زبان دیده میشود .

لکوپلاکی مسری نیست ولی ممکن است به سرطان تبدیل شود. لکوپلاکی میتواند داخل گونه کف دهان زبان کام و سقف دهان ایجاد شود . این بیماری در هر سنی دیده میشود ولی سن شیوع ان بالای 60 سالگی است.

در بعضی موارد نامشخص است و در موارد دیگر علل ان عبارت اند از : کمبو ویتامین aیاb ،کبمود هورمون های زنانه یا مردانه ،سیفلیس،تحریک مزمن دهان،و مصرف الکل،احتمال بروز لکپلاکی را افزایش میدهند.

علائم

حساس شدن دهان و زبان به غذاهای داغ وتند. ایجاد لکه سفید رنگ ثابت،زبرو سفت در دهان ومصرف الکل،احتمال بروز لکوپلاکی را افزایش میدهند. ثابت زبر وسفت در دهان یا روی زبان .بیماری در مراحل اولیه با علامتی همراه نیست .

پیشگیری

نکشیدن سیگار . مراجعه منظم به دندان پزشک در صورت استفادهاز دندان مصنوعی یا کشیدن سیگار./تشخیص. نمونه برداری (بیوپسی)کمی از بافت یا مایع برای برسی ازمایشگاهی.

عوارض

در عدم درمان ،حدود 50%از موارد سرطانی میشوند. ممکن است پس از درمان ضایع جدید ایجاد شود.

درمان

شناسایی،اصلاح،یا حذف عامل تحریک کننده، قطع مصرف الکل ، ( شامل دهان شویه حاوی الکل).نکشیدن سیگار ، جراحی یا منجمد کردن بافت تحت بی حسی موضعی (در صورنت خونریزی باید گاز نخی به ارامی بر روی محل فشار داده شود) شتسوی دهان با اب با اب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری در 250 سیسی ابدهر 1 یا 2ساعت.

مسواک زدم مرتب و استفاده از دهان شویه ضدعفونی کننده ، طی دوره التیام . استفاده از غاهای نرم یا مایعات در 24 ساعت اول .در صورتی که 12 ساعت اول پس از جراحی خونریزی روی داد ویا در صورت بروز درد شدید و ایجاد ضایعات بیشتر به پزشک مراجه کنید.

سرطان زبان

بیماری سرطان زبان

نشانه های سرطان زبان بعضی از علائم در عکس

بیماری سرطان زبان

علت

تنباکو ( کشیدن سیگار و پیپ) . مصرف الکل.

درمان

درمان سرطان زبان به اندازه گسترش یا عدم گسترش ان به غدد لنفاوی گردن بستگی دارد و میتواند شامل یکی از موارد جراحی رادیو تراپی و شیمی درمانی یا ترکیبی از انها باشد .بهترین درمان سذطان های بسیار زبان جراحی است.

بهترین درمان تومور های بزرگی که به غدد لنفاوی گردن گسترش یافته اند ترکیب جراحی و رادیوتراپی است. ممکن است بیرون اوردن تمام گره های لنفاوی یک یا دو طرف گردم ضرورت یابد با این کار خطر عود سرطان کاهش می یابد. سپس با انجام رادیوتراپی هر نوع سلول سرطانی نابود شود.

در صورتی که تومور قسمت اعظم زبان را گرفتار کرده باشد ممکن است بریدن و خارج گردن زبان(گلوسگتوکی ) لازم باشد . این کار جراحی بزرگی است وبسیاری ازپزشکان توصیه میکنند ابتدا از رادیوتراپی و شیمی در مانی به منظور ک.چک کردن حجم . در صورت موفق بودن این کار انجام جراحی وسیع ضرورت ندارد . در صورت خارج کردن زبان با عمل جراحی امکان صحبت کردن به طور دائمی از بین میرود و ظاهرا بیمار نیز تغیر میکند.

در بیماری لوکوپلاکی که یکی از شایع ترین بیماریهای دهان است ،ضایعات سفیدرنگ و ضخیمی روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها دیده می شود. علت این بیماری مشخص نیست اما استعمال دخانیات و قلیان می تواند این بیماری را تشدید کند . این بیماری هیچ علامت و درمانی ندارد و به خودی خود از بین می رود اما در موارد نادر می تواند نشانه اولیه سرطان باشد.

بیماری زبان مودار سیاه

این بیماری از نا خوش آیند ترین بیماری های زبان است که در آن سطح زبان تیره رنگ و همراه با مو می شود. شاید شما نیز با دیدن این شکل زبان وحشت کنید اما باید بدانید این بیماری نیز بی ضرر است و پوشش سیاه بر روی زبان به علت باکتری های خاصی به وجود می آید که به دلیل عدم رعایت بهداشت بر روی زبان رشد می کند.

بیماری زبان مودار سیاه

در این بیماری با رشد مخمر ها در دهان پاپیلا نیزرشد می کند و برآمدگی هایی مو مانند، 15 برابر طول معمولی یک پاپیلابه وجود می آورد. این بیماری بعد از مدتی و با رعایت بهداشت دهان از بین می رود . این بیماری می تواند نشانه ای از بیماری دیابت باشد و یا پس از مصرف آنتی بیوتیک های خاص ظاهر گردد، از علت های این بیماری می توان عدم رعایت بهداشت دهان، مصرف مواد دخانی، مصرف زیاد قهوه، استفاده از آنتی بیوتیک و تشنه ماندن را نام برد.

زبان توت فرنگی

بیماری زبان توت فرنگی

این حالت در صورتی است که سطح زبان قرمز شده و رو آن دون دون دیده شود. این موضوع در پی بروز بیماریهای زبان که در کودکان بیشتر دیده می‌شوند، بروز داده خواهد شد. بیماری‌های نادری همچون کاوازاکی، که مربوط به التهاب عروق خونی کل بدن است، از جمله مواردی خواهد بود که زبان توت فرنگی را ایجاد خواهد کرد.

بیماری زبان توت فرنگی

از دلایل بوجود امدن زبان توت فرتگی مینوان به موارد زیر اشاره کرد:

1 تب شدید

2 لب های خشک و ترک خورده

3 تورم در دست و پا

4 آلرژی

5 راش

الرژی ها داروی و غذایی هم میتوانند از علائم دیگر این بیماری ها باشد.

بیماری زبان توت فرنگی

نرم افزار مدریت مراکز پزشکی دکتر کلینیکنکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.

بیماری های رایج تغذیه و افزایش طول عمر

آموزش و راهنمایی چگونگی مراقبت از دندان، برای مراقبین مبتلا به سندرم داون