آموزش و راهنمایی چگونگی مراقبت از دندان، برای مراقبین مبتلا به سندرم داون

وقتی که صحبت از مراجعه به دندانپزشک می‌شود. ممکن که احساس استرس و اظطراب برای هرکسی به وجود بیآید.برای بیماران مبتلا به سندرم داون این احساس اظطراب و استرس می‌تواند بسیار شدید‌تر باشد. کارشناسان دندانپزشکی سالهای زیادی را صرف همکاری با بیماران و مراقبین آنها برای آماده سازی ویزیت‌های دندانپزشکی خوده کرده‌اند. و نکات و مراقبت‌هایی را برای القای عادات بهداشت دهان و دندان به بیماران و مراقبین آنها ارائه می‌دهند.

سندروم داون

 

متاسفانه شایع‌ترین مشکلات دندانپزشکی در بیماران مبتلا به سندرم داون دیده می‌شود.

در مقایسه با کودکان بدون سندرم داون ، بیماران اغلب با دندانهای شیری و دائمی که بعداً روی می‌آورند دیده می‌شوند. فوران تاخیری نمونه واضحی از تعداد انگشت شماری از مشکلات شایع دندان در بیماران مبتلا به سندرم داون‌ است.

با این حال برخی از مشکلات رایج دندان، نتیجه عوامل دیگری مانند ژنتیک‌ است. که این می‌تواند تشخیص نتیجه سندرم داون ، ژنتیک ، عادات یا هر عامل دیگری را دشوار کند.

نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک را بیشتر بشناسید

در متن زیر شایع ترین مشکلات دندانپزشکی که در بیماران مبتلا به سندرم داون مشاهده می‌شود. ذکر شده‌است:

 

  1. ناهنجاری دندان یا میکرو دونتی

  2. ضربه خوردن دندان هاضربه خوردن دندان ها

  3. مشکلات فک و گزش

  4. عوارض ناشی از ساییدن دندان ها بهم هم

    سلامت دندان

  5. بیماری پریودنتالبیماری پریودنتال

  6. حفره هاحفره دندان

  7. پوسیدگی دندانپوسیدگی دندان

  8. هیپریلازی لثهبیماری دهان و دندان

دندانپزشکان برای بیماران با نیاز‌های ویژه(سندرم داون)

دندانپزشکان زیادی هستند که از بیماران با نیازهای ویژه(سندرم داون)و… مراقبت می‌کنند. دندانپزشکان متخصص (با نیازهای ویژه) بسیار مفید هستند زیرا آنها به سه سال آموزش دندانپزشکی مخصوص احتیاج دارند و می‌دانند چه چیزی برای شما جالب است.

متأسفانه ، با این حال ، یافتن دندانپزشکان با این شرایط مخصوص دشوار است. شما می‌توانید با گرفتن یا درخواست کردن هرگونه اطلاعات از دندانپزشک محلی خود که می‌تواند به شما در یافتن دندانپزشک متخصص(با نیاز های ویژه)کمک کند. برای یافتن دندانپزشک متخصص کمک بگیرید، که یکی از بهترین روش‌ها برای یافتن آنها است . اما شما گزینه‌های دیگری مانند سازمان‌های حمایتی که می‌توانند به شما کمک نیاز دارید.

دندانپزشک

چرا مراجعه به دنداپزشکی می‌تواند دشوار باشد.

بیماران مبتلا به سندرم داون می‌توانند ترس زیادی از مراجعه به دندانپزشک داشته باشند. زیرا ممکن است درک نکنند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. به عنوان مثال، اگر آنها در مورد افراد جدید محتاط باشند و دوست نداشته باشند. به آنها دست بزنند، داشتن دستان غریبه با ابزارهایی در دهان آنها می‌تواند یک وضعیت طاقت فرسا باشد.

پیداکردن دنداپزشک مناسب

یافتن دندانپزشک مناسب برای افراد مبتلا به سندرم داون بسیار مهم ا‌‌‌ست. در جستجوی خود کوشا باشید و تسلیم نشوید تا زمانی که فردی را پیدا کرده‌اید که مطمئن هستید برای او مناسب است. هنگام تصمیم گیری در مورد دندانپزشک باید چند نکته را بپرسید که به شما کمک می‌کند تصمیمی بگیرید که برای فرد مورد علاقه شما بهترین‌است.

آیا با کسی که سندرم داون دارد هنگام کار راحت هستید؟

دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید باید با بیماران سندرم داون راحت باشد. اگر بیمار کودک است ، با جستجوی دندانپزشکان کودکان شروع کنید. آنها 2 تا 3 سال تحصیلات تکمیلی دارند و ممکن است بتوانند برای ملاقات خود از شرایط بهتری برخوردار شوند.

چه تجربه ای از کار با بیماران مبتلا به سندرم داون دارید؟

هنگام پرسیدن این سوال از دندانپزشک بالقوه، بهتر‌است به نمونه‌های خاصی از زمان کار با بیماران با نیاز‌های ویژه(سندرم داون) گوش دهید. دندانپزشکی که تجربه قبلی دارد. درمورد نحوه اطمینان از روان بودن ویزیت و راحت بودن فرد مورد علاقه خود درکل راحت‌تر خواهد بود.

آیا می‌توان اقامتگاه خاصی ایجاد کرد؟

یک دندانپزشک خوب باید به این سوال بله پاسخ دهد. هدف آنها این است که بیمار را تا آنجا که ممکن است راحت کرده و اطمینان حاصل کنند که ویزیت وی بدون مشکل انجام می‌شود. برخی از اقامتگاه‌هایی که ممکن است بخواهید برای بیمار خود از دندانپزشک درخواست کنید. این است که بتوانید در طول بازدید آنها در نزدیکی بیمار خود بمانید، یا طعم خاصی از خمیر دندان را داشته باشند. اینها ممکن است کوچک به نظر برسند اما می‌توانند در تجربه کلی دندانپزشکی آنها تغییر ایجاد کنند.

اینها تنها چند سوال برای شروع کار در جست‌وجوی دندانپزشک است. به یاد داشته باشید،به عنوان سرپرست ، شما مسئول ویزیت دندانپزشکی هستید و هر سوالی که میپرسید سوال بدی نخواهد بود. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید ، قرار دندانپزشکی بهتر خواهد بود.

شما می‌توانید با برقراری تماس اولیه با پزشکان محلی در ناحیه اطراف خود ، به دنبال یافتن دندانپزشک مناسب باشید. اگر هیچ کدام مناسب نیستند ، از جستجو و فهرست راهنمای ADA’s Find A Dentist(گوگل مپ) استفاده کنید. آنها ممکن است گزینه هایی در منطقه شما داشته باشند که شما آنها را پیدا نکرده‌اید. یا قبلاً آنها را بررسی نکرده‌اید.

از دوستان ، خانواده ، پزشک یا شخصی که می شناسید. با یکی از عزیزان خود، در پیدا کردن یک دندانپزشک خوب درخواست کمک و یا درخواست توصیه های بیشتر کنید. علاوه بر این ، ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی شما ممکن است. انتخاب‌های خوبی برای شما داشته باشد. با پرسیدن این راه ممکن که دندانپزشک مورد نظر خود را بطور کامل پیدا کنید.

پرسش در مورد آرام بخش!

بیماران با نیازهای ویژه(سندرم داون) گاهی اوقات می‌توانند از بیهوشی عمومی در طول ملاقات استفاده کنند. اگر آنها باید دندانپزشکی خود را انجام دهند ، گاهی اوقات آرام بخش ضروری است زیرا سلامت آنها در خطر هست و آنها نمی‌خواهند با دندانپزشک همکاری کنند.

به طور کلی بسیاری از بیماران دندانپزشکی آرام بخش را انتخاب می‌کنند. بنابراین انجام آن برای بیماران مبتلا به سندرم داون به هیچ وجه غیر معمول نیست. دندانپزشکی آرام بخش یا “دندانپزشکی خواب” به حفظ آرامش و آرامش بیمار کمک می‌کند. این نوع آرام بخش مانند قرار گرفتن در زیر نیست. خدمات ما می‌تواند به شما در مطابقت با دندانپزشکی که روش آرام بخشی ارائه می‌دهد کمک کند.

انواع مختلفی از آرامبخش وجود دارد که ممکن است در دندانپزشک شما موجود باشد. آنها عبارتند از:

آرام بخش و دندانپزشکی

حداقل آرام بخش استنشاق: تنفس با اکسید نیتروژن همراه با اکسیژن به آرامش کمک می‌کند. دندانپزشک شما، تسکین کامل داروهایی که داده می‌شود را تحت کنترل دارد.

آرام بخش

آرام بخش دهان: می‌تواند از حداقل تا متوسط باشد. این نوع آرامبخش بیشتر با دندانپزشکی آرام بخش مرتبط است. این قرص باعث خواب آلودگی بیمار می‌شود در حالی که دوز متوسط تری ممکن است باعث خواب بیمار شود.

آرامبخش متوسط: داروی آرامبخش از طریق ورید داده می‌شود و سریعتر عمل می‌کند. دندانپزشک شما می‌تواندسطح آرامبخش را به طور مداوم تنظیم کند. 

آرام بخش عمیق و بیهوشی عمومی: داروهایی تجویز می‌شود که باعث می شود بیمار تقریباً یا کاملاً بیهوش شود. در حالی که تحت بیهوشی عمومی نمی‌توانید به راحتی بیدار شوید تا زمانی که اثرات دارو از بین برود یا معکوس شود.

اگر فرد مبتلا به سندرم داون از مشکلات رفتاری شدید ، آپنه خواب ، بیماری رفلاکس معده ، بی ثباتی اکسیپیتال آتلانتوکسیال/آتلانتو یا سایر بیماری‌ها رنج می‌برد ، قبل از انتخاب آرامبخش باید برخی اقدامات احتیاطی را انجام دهید. مهمه که مطمئن شوید آرام بخش دندان ایمن ترین گزینه برای بیمار است. این می‌تواند به ویژه برای جراحی‌های بزرگ دندان مهم باشد ، در این موارد به گزینه های آرام بخش توجه ویژه ای داشته باشید.

جایگزین آرام بخش دندان

اگر آرام کردن دندان برای عزیز شما با سندرم داون امکان پذیر نباشد ، خوشبختانه جایگزین‌های مطمئنی وجود دارد که به آنها اجازه می‌دهد مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

اگر کودک شما دچار پوسیدگی دندان شده ، می‌توانید با خیال راحت با فلوراید نقره دیامین (SDF) درمان کنید. این مایع را می توان روی دندان‌ها مسواک زد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند و هیچ سوزن یا مته‌ای را شامل نمی شود. در حالی که این می‌تواند به ترمیم دندان و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند ، ممکن که به کارهای دندانپزشکی بیشتری نیاز باشد.

با این حال ، این جایگزین عالی است ، به ویژه برای کودکان مبتلا به سندرم داون در صورتی که آرام بخشی دندان امکان پذیر نباشد. همچنین ، از آنجا که عناصر حسی در دندانپزشک می تواند برای بیماران با نیازهای ویژه دشوارتر باشد ، SDF یک درمان سریع و غیر تهاجمی هست که آن را به یک جایگزین عالی برای کمک به آنها در دریافت مراقبت های مورد نیاز تبدیل می‌کند.

هزینه متوسط SDF نسبتاً مقرون به صرفه است و هزینه درمان آن حدود 75 دلار. اگر نگران پرداخت هزینه این درمان برای فرزند خود هستید ، SDF ممکن که تحت پوشش برخی از برنامه های بیمه درمانی و همچنین Medicaid قرار گیرد. همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد برنامه های پرداخت نیز صحبت کنید.

توجه داشته باشید که اگر کودک شما به نقره حساسیت دارد ، این درمان امکان پذیر نخواهد بود. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان SDF برای فرزند خود هستید ، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا برنامه درمانی را مورد بحث قرار دهد.

آماده شدن برای انتصاب

پس از انتخاب دندانپزشک و تعیین قرار ملاقات ، زمان آماده شدن برای ملاقات فرا می‌رسد. مهم است که زودتر آماده شوید تا عزیز شما ایده‌ای از آنچه در دیدار وی انتظار می‌رود داشته باشد. تعدادی کار وجود دارد که می‌توانید قبل از قرار ملاقات با آنها انجام دهید تا به آنها احساس راحتی و آمادگی دهید.

راههایی را برای تجسم آنچه در دندانپزشک اتفاق می افتد پیدا کنید.

استفاده از تصاویر بصری یک راه عالی برای دیدن آنچه در دندانپزشکی اتفاق می‌افتد است. این کار را می توان با داستان یا فیلم انجام داد و به بیمار آینده راهی می‌دهد تا بین ملاقات بصری و دندانپزشکی خود ارتباط برقرار کند.

زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید

ویزیت دندانپزشک قبل از ویزیت می‌تواند مفید باشد زیرا به بیماران اجازه می‌دهد تا با محیط مانند دیدن چراغ ها و شنیدن صداها آشنا شوند. شما و عزیزانتان می‌توانید با دفتر و کارکنان ملاقات کرده و از هر اقامتی که ممکن است نیاز باشد استفاده کنید.

هنگام آماده شدن برای ویزیت دندان ، حتماً آن را به عنوان یک تجربه مثبت ارائه دهید و بر اهمیت مراقبت از دهان و دندان خود تمرکز کنید.

پرس و جو در مورد تجهیزات مورد نیاز

اگر اعضای خانواده شما دارای تجهیزات مورد نیاز هستند که باید برای ملاقات آنها در نظر گرفته شود ، اطمینان حاصل کنید که در هنگام تعیین وقت ، در مورد آنها سوال کنید. به عنوان مثال ، اگر آنها روی ویلچر هستند ، قبل از رزرو نوبت باید مطمئن شوید که دفتر محل اقامت دارد ، مانند یک سطح شیب دار برای دسترسی به درب.

تجربه را آسان کنید

آسان ساختن تجربه بسیار ساده تر از چیزی است که در ابتدا فکر می‌کنید. آوردن فیلم ، اسباب بازی یا هر وسیله دیگری که بیمار دوست دارد راهی عالی برای از بین بردن احساسات ناراحت کننده است.

درخواست درمان‌های جداگانه نیز یک راه عالی برای کاهش استرس و اضطراب قرار ملاقات است. درمانهای تقسیم شده معمولاً برای بیمارانی هست که باید کارهای زیادی انجام دهند. و برای بیماران با نیازهای اضافی بسیار مفید است. آنها به شما اطمینان می‌دهند که این تجربه طولانی و استرس‌زا نخواهد بود.

رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب در خانه

بهترین راه برای جلوگیری از مراجعه به مرکز مراقبت‌های فوری دندانپزشکی یا (بدتر) اورژانس ، بهتره که تمرین عادات بهداشت دهان و دندان را در خانه شروع کنید. القای عادات از سنین پایین بهترین زمان برای شروع ، اما برای نوجوانان ، جوانان یا افراد مسن مبتلا به سندرم داون ، هیچ وقت برای شروع بهداشت دهان و دندان دیر نیست. در اینجا برخی از عادات مهم برای شروع به کار در خانه آورده شده است:

دندان دندانپزشک محافظت

دوبار در روز مسواک زدن

مسئله مسواک زدن در مورد بهداشت عمومی دندان‌ها بسیار مهم است. مسواک زدن دوبار در روز ، یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب ، بهترین‌راه برای از بین بردن پلاک و باکتری‌های موجود در دهان است. سعی کنید مسواک سرگرم کننده و طعم خوش طعم خمیر دندان را پیدا کنید تا مسواک زدن تجربه ای لذت بخش باشد. همچنین برنامه های تعاملی وجود دارد که هنگام مسواک زدن آواز می خوانند و صحبت می‌کنند.

نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک را بیشتر بشناسید

نخ‌دندان دندانپزشک دندان

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان بسیار مهمه. اما متأسفانه بسیاری از افراد این مرحله را در روال مراقبت از دندان خود از دست می‌دهند. نخ دندان کشیدن یکبار در روز قبل از خواب بهترین راه برای از بین بردن مواد غذایی یا ذرات دیگری که ممکنه در طول روز به دندان شما گیر کرده باشد. ممکنه که لازم باشد در مورد نخ‌دندان کشیدن به عزیز خود کمک کنید ، زیرا ممکن است مشکلتر باشد. همچنین می‌توانید نخ‌های رنگارنگ بخرید که کار راحت‌تر و سرگرم کننده‌ای را انجام می‌دهد.

تغذیه سالم

تغذیه سالم

رعایت رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی کلید رعایت بهداشت دهان و دندان است. میوه‌ها و سبزیجات بهترین منابع برای مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های قوی و سالم هستند. همچنین پرهیز از آبنبات ، آبمیوه ، نوشابه و سایر غذاهای حاوی قند بسیار مهم‌است. در حالی که می‌توان از آنها به مقدار محدود لذت برد ، اما با از بین بردن مینای دندان می‌توانند باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شوند. در مورد افراد پرخور ، سعی کنید با هم کار کنید تا غذاهای سالم مورد علاقه خود را بیابید. و آنها را تشویق کنید تا چیزهای جدیدی را امتحان کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های قوی ضروری است. برای شروع یک عادت سالم جدید هرگز دیر نیست ، بنابراین همیشه دلگرم باشید و اهمیت مراقبت از دهان خود را به بیمار یادآوری کنید.

سندرم داون

 افزایش سن بیماران سندروم‌ داون

با افزایش سن بیمار مبتلا به سندرم‌داون ، این مشکلات دندانی و عوارض ممکن است. باعث از دست رفتن دندان در مقایسه با یک بیمار معمولی دندانپزشکی شود.

دندان‌مصنوعی یک عمل رایج در دندانپزشکی است. و یافتن متخصصان دندان‌مصنوعی که با بیماران با نیازهای خاص کار می‌کنند بسیار آسان‌است. کافی است عبارت “آزمایشگاه های دندانپزشکی نزدیک من” را در Google جستجو کنید یا از خدمات 24 ساعته ما برای یافتن دندان پزشک برای عزیزان خود استفاده کنید.

سندرم داون

سازمانهای حمایتی و نحوه کمک آنها

سازمانهای حمایتی ( سندرم‌ داون ) اطلاعات مفیدی را به مراقبین ارائه می‌دهند ، به ویژه در مورد سلامت دندان ها. انجمن ملی سندرم‌ داون منابع متعددی در اختیار دارد ، از جمله پایگاه داده ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی.

سندرم ‌داون و مراقبت از دندان

یافتن منابع مناسب که می‌تواند رژیم بهداشت دهان و دندان و برنامه‌های معمول آنها را تا آنجا که ممکن هست آسان سازد. می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد، اما هنگامی که توپ شروع به چرخیدن می‌کند، متوجه خواهید شد. که آنها به همان اندازه رشد خواهند کرد و از آن لذت خواهند برد شما انجام دهید.

برای دیدن منبع این مقاله روی همین متن کلیک کنید

مطالب مشابه

بهبود سلامت دهان و دندان برای بیماران مبتلا به آلزایمر یا اختلالات مرتبط (ADRD)

3 سوال رایج درباره ویروس کرونا

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *