چگونه با بیمار تعامل داشته باشیم؟

چگونه با بیماران خود تعامل داشته باشیم؟

وقتی موقعیت‌های چالش برانگیزی در تعامل پزشک و بیمار ایجاد می‌شود، چگونه میتوانیم آنها را به بهترین نحو مدیریت کنیم؟

(کلمات خود را بالا ببرید، نه صدای خود را. این باران است که گل می‌دهد نه رعد و برق.)

مولانا

نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک را بیشتر بشناسید

تعامل با بیمار

تعامل بین بیماران و پزشکان گاهی اوقات می‌تواند، چالش برانگیز باشد. همه ما مشاوره‌هایی داشته‌ایم، که در آن تعامل بهینه نبوده‌ است، چه به عنوان پزشک و چه به عنوان خود بیمار. هیچکدام به طور معمول نمی‌خواهند، وضعیت دشواری ایجاد کنند. اما سوءتفاهم های معمول، توسط دو گروه پزشکان و بیمار، اغلب منجر به چنین اتفاقی می‌شود.

یکی از مهارت‌های اصلی برای جلوگیری از این سوءتفاهم‌ها، مهارت‌های ارتباطی، تعامل و گوش دادن است. به ویژه در شرایطی که ممکن است تعامل دشوار شود.

در این مقاله، ما در مورد آنچه ممکن است مشاوره را دشوار کند ، و چه عواقبی می‌تواند داشته باشد ، بحث خواهیم کرد و برخی پیشنهادات و چگونگی تعامل با بیمار را برای کمک به شما و بیمار ارائه می‌دهیم.

بسیاری از تعاملات چالش برانگیز مختلف، روزانه رخ می‌دهد. این تعاملات چالش برانگیز ممکن است، به دلیل تفاوت در انتظار‌ها، ادراک و یا ارتباط بین بیمار و پزشک باشد. و ممکن است توسط پزشک، بیمار یا هردو ایجاد شود. ما لیستی از سناریوهای بالقوه را در این مقاله و در مورد چگونگی درک اینها از دیدگاه متخصصان، مراقبت‌های بهداشتی و بیمار بحث کرده‌ایم.

تعامل بهترین روش برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها

 

متداول ترین سناریوهایی که هر پزشکی در تعامل با بیمار با آن روبه رو می‌شود .

بیمار لیستی طولانی از علائم را ارائه می‌دهد .

2 بیمار احساس می کند به او گوش داده نمی‌شود .

3 علیرغم انجام آزمایش های دقیق، هیچ تشخیصی وجود ندارد .

4 در مواقعی کاهش دوز دارو باعث ایجاد تعامل بین بیمار و پزشک می‌شود .

5 ارائه اخبار بد .

6 عدم انطباق .

نمونه‌ای از سناریوها شامل موارد زیر است :

بیمار را از اخبار بد مطلع می‌کنید، بدون اینکه اطمینان داشته باشید، که این کار در شرایط مناسب انجام شده است. (به عنوان مثال اعلام اخبار بد، در راهروی شلوغ یا در حوادث، و اورژانس در حضور دانشجویان پزشکی و سایر بیمارانی که نظاره‌گر هستند; باعث ایجاد تعاملی بد بین شما و بیمار می‌شود).

اخبار دشواری (مانند تشخیص یک بیماری خاص) بدون نشان دادن همدلی.

در طول مشاوره، از ارتباطات غیر کلامی و تعامل ضعیف استفاده می‌کنید. ( به عنوان مثال بدون تماس چشمی با بیمار، در عوض تمرکز تنها بر روی صفحه کامپیوتر یا یادداشت‌ها. موضع گیری، ژست ها یا لحن صدا)

از طرف دیگر، این سناریوها ممکن است زمانی ایجاد شود که بیمار :

احساس کند که به او گوش نمی دهید .

گاهی اوقات بیمار تشخیص و یا نتایج آزمایش پزشک را قبول نمی‌کند ، و نظر دوم می‌خواهد.

علائمی دارد که بر کیفیت و سبک زندگی‌اش تاثیر می گذارد، اما علیرغم اقدامات کامل توسط تیم‌های مختلف پزشکی، تشخیصی وجود ندارد، که می‌تواند منجر به سرخوردگی یا عدم اعتماد به متخصصان پزشکی شود.

از درمان پیشنهادی پیروی نمی‌کند، اما همچنان در مشورت با وضعیت رو به وخامت شرکت می‌کند. (به عنوان مثال سیگاری های مبتلا به آسم شدید که سیگار را ترک نمی کنند ، اما معتقدند که دستگاه‌های استنشاقی شان کار نمی‌کند.)

بیشتر بخوانید: خدمات شگفت انگیز طراحی سایت دکتر کلینیک

بیمار

هر بیمار سابقه پزشکی و روانی اجتماعی خود را دارد، که به طور قابل ملاحظه‌ای بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارد. بیماران با مجموعه‌ای از باورها و انتظارات که تحت‌تأثیر شخصیت آنها و شدت علائم آنها قرار گرفته است ، و پیامدهای آن بر کیفیت زندگی آنها ، وارد کلینیک شما می شوند . آنها همچنین ممکن است تجربه‌های منفی و ناامیدی‌های قبلی در سیستم مراقبت های بهداشتی داشته باشند، که غلبه بر آنها چالش برانگیز بوده و ممکن است باعث ایجاد بی اعتمادی شود.

آنها ممکن است احساس کنند، که بیماری آنها خارج از کنترل شخصی آنها است، که می‌تواند آنها را به کمک دیگران، به ویژه متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود وابسته کند. چنین شرایطی می‌تواند باعث شود، بیمار احساس نگرانی، ناراحتی، ناامیدی و عدم اطمینان از سلامت خود داشته باشد، که می‌تواند به عنوان تنش و واکنش منفی نسبت به متخصص مراقبت های بهداشتی نشان داده شود .

 

عدم آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

 

  • انتخاب نامناسب کلمات وعبارات .فقدان ساختار برنامه ریزی شده در ارائه اخبار دشوار .
  • عدم وجود گزینه های ارائه شده به بیمار .
  • عدم مشارکت بیمار در فرایند تصمیم‌گیری، (به عنوان مثال ، تصمیمات درمانی که بدون دخالت آنها و بدون رفع نیازها و خواسته‌ها آنها گرفته شده است.)
  • عجله بیمار برای موافقت با برنامه درمانی پیشنهادی .
  • عجله در مشاوره به دلیل فشارهای زیاد. یا عدم منابع حمایتی مناسب نظیر مشاوره، مراقبت تسکینی، گروه های حمایتی و…

به یاد داشته باشید که آمادگی و مشارکت بیماران در فرایند، تصمیم گیری در مورد درمان بسیار بهتر از این است، که در تاریکی نگه داشته شوند . سعی کنید “کار تیمی” مثبت با بیمار ایجاد کنید. در طول مشاوره ، نقش شریک یا مراقب بیمار را در نظر بگیرید . اطمینان حاصل کنید، که اخبار را در شرایط مناسب ارائه می‌دهید ، به بیمار خود کمک کنید، تا کنترل احساسی را به دست آورد. به دنبال نشانه های عصبانیت یا ناراحتی باشید. با رعایت نکات فوق شما کمتر با بیماران خود دچار سوءتفاهم خواهید شد .

منبع


نکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.

 


نگهداری از کفپوش کلینیک

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *