بهترین و پیشرفته ترین نرم افزار های پزشکی درمان دکتر

چگونه مبتلایان به بیماری آلزایمر به دندانپزشکی ببریم؟

 

در گزارش سال 2016؛ انجمن آلزایمر دریافت که، 5.4 میلیون آمریکایی در حال حاضر از بیماری آلزایمر یا اختلالات مربوط به آن (ADRD) رنج می‌برند. پیشبینی می‌شود؛ این تعداد تا سال 2050 به 16 میلیون نفر برسد، که مهمترین اپیدمی برای جمعیت سالخورده ما است. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در میان جمعیتی نزدیک به 1.3 میلیون نفر از ساکنان خانه سالمندان که برای دریافت خدمات دهان و دندان (دندانپزشکی) تلاش می‌کنند . بیماران مبتلا به زوال عقل به ویژه در معرض بیماری‌های دهان و دندان (دندانپزشکی) درمان نشده هستند. که می‌تواند پیامد‌های شدیدی برای سلامتی و همچنین خدمات دندان و دهان به دنبال داشته باشد.

آلزایمر در آمریکا

این بیماری وقتی نگران کننده می‌شود که امروزه هر فرد در ایالات متحده در هر دقیقه به آلزایمر مبتلا می‌شود . این میزان تا سال 2050 دو برابر می‌شود. افزایش سریع چنین بیماری ناتوان کننده. نگرانی‌های جدی را در مورد هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و در دسترس بودن گزینه‌های درمانی موثر افزایش می‌دهد. در نتیجه، ما در حال حاضر شاهد نارسایی در مراقبت از دندان برای بیماران مبتلا به آلزایمر هستیم.

آموزش ضعیف و ارتباطات فشرده; یکی از مهمترین دلایلی است که درد دندان در بین سالمندان مبتلا به آلزایمر تشخیص داده نمی‌شود، و بنابراین درمان نمی شود.

اما آلزایمر یک مشکل و معضل چند وجهی است که برای غلبه بر آن نیاز به آگاهی و همکاری بیماران ، مراقبین و متخصصان دندانپزشکی دارد.

آلزایمر و مشکلاتی که برای سلامتی و دهان ندان ایجاد میکند
آشنایی با آلزایمر و چگونگی مراقبت کردن از افراد دچار فراموشی

آشنایی با آلزایمر و مراقبت از دندان

رابطه بین بهداشت دهان دندان و سلامت عمومی، اغلب اشتباه گرفته می‌شود . که می‌تواند منجر به اولویت دادن به سلامت عمومی شود; در حالی که سلامت دهان و دندان در پشت صحنه قرار دارد.

این پدیده به ویژه در مورد بیماران مبتلا به آلزایمر صادق است . با توجه به طیف گسترده ای از مشکلات روحی و جسمی که ناچارا، توجه مراقبین را به خود جلب می‌کند. عدم ارائه مراقبت‌های خوب دهان، به بیماران منجر به آلزایمر؛ باعث افزایش بی دندانی (از دست دادن دندان) ; ضایعات مخاط دهان مربوط به پروتز ; خونریزی لثه ; تجمع بیشتر پلاک و جرم و کاهش عملکرد غدد بزاقی (از جمله علائم دیگر) می‌شود.

این مشکلات آشکارا شفاهی تازه آغاز راه است. بیماران بسیار مستعد مبتلا به آلزایمر درگیر مسائل به ظاهر غیر مرتبط هستند. که با مراقبت ضعیف دندانپزشکی شروع می شود. هر نوع عفونت ، اما به ویژه عفونت‌های دهانی ; می‌تواند باعث افزایش قند خون شود . که می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات دیگر مانند نارسایی کلیه و ذات الریه را ایجاد کند.

آلزایمر و رابطه مستقیم آن با سلامت دهان و دندان

غفلت دهانی به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر شایع است. زیرا آنها بیشتر در موسسات زندگی می‌کنند ;و از نظر مالی دچار مشکل هستند. موارد قبلی بیماری‌های دهان دندان و مشکلات بلع و ناتوانی در شکل‌گیری نیازهای تغذیه‌ای نقش اساسی دارند.

بیماران به احتمال زیاد دارای مراقبت‌های سنگین ; وابستگی عملکردی و حضور نامنظم دندانپزشک هستند. هر ترکیبی از این موارد می‌تواند. منجر به مشکلات بهداشت دهان و دندان در برهه ای از زندگی آنها شود. متأسفانه ، مراقبین همیشه برای تشخیص بهداشت ضعیف دهان آماده یا مجهز نیستند. و عدم رعایت این فرایند را پیچیده تر می‌کند.

این حوزه مراقبت بیش از حد مقرر شده است. و از بودجه پایینی برخوردار است ; بنابراین وقتی این ترکیب را داشته باشید ; اغلب اوقات گردش مالی بالایی از پرسنل را مشاهده خواهید کرد. آنها از سیستم ناامید می‌شوند زیرا می‌خواهند کمک کنند. اکثر این افراد افراد بدی نیستند; که در این امکانات هستند ، آنها فقط دستمزد کمی دریافت می‌کنند و بیش از حد کار می‌کنند.

آلزایمر مراقبت های پزشکی

مشکلات دندانی با بیماری آلزایمر

در اینجا برخی از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی در افراد مسن مبتلا به آلزایمر مشاهده می‌شود.

حفره دندان

حفره ها

اگر دندان‌ها به درستی تمیز نشوند ، باکتریها می‌توانند تجمع کرده و مینای دندان را از بین ببرند. این امر باعث ایجاد سوراخ‌هایی در دندان‌ها می‌شود که حفره نامیده می‌شوند.

دندان شکسته

دندانهای شکسته

این اتفاق می‌تواند وضعیت جزئی یا جدی باشد. دندان های خرد شده جزئی هستند اما هنوز باید به سرعت ثابت  شوند. با این حال، اگر شکستگی به قسمت  داخلی دندان وارد شود،جدی‌تر است و باید فرد مورد علاقه خود را فوراً به ملاقات ببرید. پرکردگی‌ها،تاج‌ها و کانال های ریشه می‌توانند در افراد مسن به راحتی از بین بروند یا خرد شوند ، بنابراین باید مراقب این امر باشید.

آبسه دندان

آبسه دندان

آبسه دندان عفونت داخل پالپ دندان است. این عفونت به سرعت به لثه سرایت می‌کند. و بسیار دردناک‌است. در صورت مشاهده علائم دهان درد یا برآمدگی قرمز روی لثه ; فرد مورد علاقه خود را فوراً نزد دندانپزشک ببرید.

خشکی دهان

دهان خشک

داروهای بیماری آلزایمر ، فشار خون ، افسردگی و آلرژی می‌توانند. باعث خشکی دهان شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که دهان به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کند. بدون درمان می‌تواند منجر به زخم ، زخم و حفره شود. همچنین می‌تواند شما را در طعم دادن ناتوان کرده. و در هضم غذا دچار مشکل شود

بوی بد دهان

بوی بد دهان

دلایل زیادی وجود دارد که; چرا ممکن است فرد مورد علاقه شما از بوی بد دهان رنج ببرد. بهداشت ضعیف دندان ، خشکی دهان ، عفونت ، داروها می‌توانند دلیل آن باشند.

بیماران آلزایمر در مطب دندانپزشکی

در حالی که رساندن بیمار به مطب دندانپزشکی به تنهایی کار سختی‌است ، اما هنگامی که بیمار روی صندلی می‌نشیند ، به همان اندازه چالش وجود دارد. حرفه‌ای‌ها در برقراری ارتباط با بیمار دچار مشکل می‌شوند ، زیرا ممکن‌است توسط افراد ناآشنا و اطرافیان دچار سردرگمی شده یا مرعوب شوند.

رویکرد استانداردی که برای یک فرد معمولی در نظر گرفته می‌شود; می‌تواند برای دندانپزشک و بیمار به طور موثری مضر باشد; و حتی خطرناک باشد. متخصصان اغلب متوجه می‌شوند که بیماران مبتلا به آلزایمر تمایلی به همکاری ندارند ; مانند امتناع از بازکردن دهان یا گاز گرفتن در حین معاینه.

مراقبت های ویژه از افرادی که دچار آلزایمر هستند

اطمینان از بازدید موفق دفتر

برای بیمار مبتلا به آلزایمر ; مراجعه موفقیت آمیز به دندانپزشک یک کار گروهی‌است. در صورت امکان ، مراقب باید در تمام مراحل حضور داشته باشد. حمایت از مراقب باعث راحتی و آشنایی بیمار و افزایش همکاری وی با دندانپزشک می‌شود.

برای ملاقات‌های استاندارد ، متخصصان دندانپزشک و مراقبت کنندگان باید از مراحلی که به روند روان کمک می‌کند آگاه باشند:

  • حداقل یک روز قبل به بیمار یادآوری  کنید.
  • بهترین زمان روز; بیمار را ملاقات کنید و بر این اساس، قرار ملاقات خود را تعیین کنید.
  • قبل از قرار ملاقات مطمئن شوید که بیمار مثانه خود را تخلیه می‌کند.
  • محیطی آرام و خصوصی را حفظ کنید.
  • زمان ملاقات را به حداقل برسانید (بیش از 45 دقیقه).
  • حتماً بررسی کنید که آیا بیمه دندانپزشکی بیمار را قبول می‌کند یا خیر

آلزایمر و دندان پزشکی

متخصصان دندانپزشکی باید دستورالعمل‌های پیگیری واضحی را به بیمار و مراقب ارائه دهند. از جمله دستورالعمل‌های کتبی برای مراقبت کننده ، که ممکن‌است در طول ملاقات با بیمار مشغول باشند. برای فرآیند درمان ، متخصصان دندانپزشکی باید مسئولیت‌های زیر را در نظر داشته باشند: چندین ملاقات کوتاه را به جای چند جلسه طولانی برنامه ریزی کنید . از درمان که مراقبت در خانه را پیچیده می‌کند اجتناب کنید ، از داروهای بی‌حسی موضعی با کمترین مدت ممکن استفاده کنید .

 

توضیح نحوه درمان حداقل برای اجتناب از اضطراب بیمار ، دستورالعمل‌های درمان و پس از درمان را به طور کامل برای مراقب توضیح دهید. و در مورد درد یا ناراحتی ، افزایش سردرگمی یا آشفتگی پس از ویزیت با مراقب مشورت کنید.

 آلزایمر و چالش های آن

نکات مراقبتی بیشتر برای افراد دارای آلزایمر

معاینات منظم دندانپزشکی تنها بخشی از حفظ سلامت دهان و دندان‌است. مراقبین تشویق می‌شوند تا روی رویکرد مراقبت‌های خانگی پیشگیرانه کار کنند. که شامل مسواک زدن دو بار در روز و مراقبت از تغییرات در رفتار‌است.

برای مراقبین بسیار مهم‌است که; در هر زمان که رفتارهای متغیری را مشاهده می‌کنند . به مسائل شفاهی در پشت ذهن خود فکر کنند ، به ویژه در مدت زمان طولانی ، زیرا برخی از مراقبین فقط به عنوان یک مسئله رفتاری فکر می‌کنند.

از آنجا که بیماران ممکن است نتوانند بیان کنند. که در حال تجربه درد دندان هستند ، مراقبین باید این احتمال را همیشه در نظر بگیرند.

هنگامی که بیماران استقلال خود را که اکثر ما آن را بدیهی می‌دانند. از دست می‌دهند ، وسایل حفظ سلامت خود را از دست می‌دهند ، مگر اینکه دیگران با دانش و آگاهی مناسب برای جبران آن وارد عمل شوند.

با پیشرفت آلزایمر ، سلامت دهان و دندان می‌تواند چالش برانگیزتر شود. ممکن‌است فردی فراموش کند که با خمیردندان چه کار کند یا در برابر کمک دیگران مقاوم باشد.

الزایمر در سالمندان
تشدید ابتلا به بیماری آلزایمر در پیری

در اینجا نکاتی برای مراقبت بهتر از عزیزان خود با آلزایمر وجود دارد.

دندان پزشکی

دستورالعمل های کوتاه و ساده بدهید

بهترین راه برای توضیح مراقبت از دندان ، تقسیم آن به مراحل‌است. فرد را در تمام مراحل مانند نحوه نگه داشتن مسواک و نحوه قرار دادن خمیر دندان راهنمایی کنید.

سلامت دهان دندان

تکنیک مرا تماشا کنید

این می تواند برای کسی مفید باشد که ببیند چه باید بکند. مسواک را بگیرید و نحوه مسواک زدن را به آنها نشان دهید. سپس ، دست خود را روی دستان خود بگذارید و برس آنها را هدایت کنید. اگر به نظر می‌رسد هر گونه تحریکی وجود دارد ، مسواک زدن را به بعد آن روز موکول کنید.

سلامت دهان دندان

دندان ها و دهان را تمیز نگه دارید

اگر فرد مورد علاقه شما نیاز به کمک دارد تا دهان خود را تمیز نگه دارد ، دندان ها ، لثه ها و زبان خود را دو بار در روز با ملایمت مسواک بزنید. اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند حتماً آنها را بعد از غذا با آب معمولی بشویید و روزانه آنها را مسواک بزنید. هر شب آنها را بردارید و در پاک کننده بخیسانید. برای تمیز کردن لثه و زبان از مسواک نرم استفاده کنید.

پوسیدگی دنداناز دهان درد احتمالی آگاه باشید

هرگونه علائم ناراحتی در دهان را هنگام وعده های غذایی بررسی کنید. امتناع از خوردن غذا    یا حالت‌ های  صورت هنگام غذا خوردن  ممکن است، نشان دهنده درد دهان یا دندان مصنوعی باشد که به درستی مناسب نیست. در حالی که پیشرفت هایی حاصل شده‌است ، هنوز چالش های عمده ای در پیش است ، چالش هایی که نیازمند اهتمام فراوان از طرف متخصصان و مراقبین دندانپزشکی هستند تا بهترین مراقبت از دهان را از حفره ها گرفته تا کشیدن دندان های عقل و به نوبه خود بهترین کیفیت زندگی را تضمین کنند.

جهت دیدن منبع کلیک کنید


نکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.

 

انچه که باید ورزشکاران درباره تغذیه بدانند

چگونه با بیماران خود تعامل داشته باشیم؟

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *