خدمات درمانی بیمار محور چیست؟
همانطور که هرکسی که در مراقبتهای بهداشتی فعالیت کرده باشد تأیید خواهد کرد ، خدمات درمانی بیمار محور در بحث ارائه کیفیت مراقبت های بهداشتی قرار گرفته است ، اما آیا معنای واقعی بیمار محور در لفاظی ها گم شده است؟ ما با استفاده از هشت اصل مراقبت از بیمار که در تحقیقات انجام شده برجسته شده است ، معنای واقعی خدمات درمانی بیمار محور را بررسی میکنیم.
تعریف خدمات درمانی بیمار محور:
خدمات درمانی بیمار محور ، مراقبت از بیماران به روشی است که برای هر بیمار معنی دار و ارزشمند باشد. این شامل گوش دادن ، آگاه سازی و مشارکت بیماران در مراقبت از آنها است. IOM (انستیتوی پزشکی) خدمات درمانی بیمار محور چنین تعریف می کند: “ارائه مراقبت هایی که شخصیت و نیازهای فردی بیمار را با ارزش بدانند و به آن پاسخ دهند و همچنین اطمینان حاصل شود که ارزش های بیمار کلیه تصمیمات بالینی را راهنمایی می کند.”
بیشتر بخوانید: خدمات شگفت انگیز طراحی سایت دکتر کلینیک
بررسی اجمالی هشت اصل مراقبت:
محققان با استفاده از طیف گسترده ای از گروه های متمرکز مثل بیماران اخیرا مرخص شده ، اعضای خانواده ، پزشکان ، هفت مورد اساسی را تعریف کردند. ابعاد مراقبت از بیمار محور. این اصول بعداً گسترش یافت و شامل هشتمین مورد – دسترسی به مراقبت ها شد. محققان دریافتند که روشهای خاصی منجر به تجربه مثبت بیمار می شود و یافته های آنها خدمات درمانی بیمار محور را تشکیل می دهد.
احترام به ارزشها ، ترجیحات و نیازهای بیماران:
بیماران را در تصمیم گیری دخالت دهید ، تشخیص دهید که آنها افرادی هستند که ارزش ها و ترجیحات منحصر به فرد خود را دارند. با بیماران با وقار ، احترام و حساسیت نسبت به ارزشهای فرهنگی وخودمختاری وی رفتارکنید.
هماهنگی و ادغام مراقبت ها و خدمات درمانی بیمار محور:
در طول گروه های تمرکز ، بیماران احساس آسیب پذیری و ناتوانی در برابر بیماری می کنند. هماهنگی مناسب مراقبت می تواند این احساسات را کاهش دهد. در بیماران سه زمینه را شناسایی کردند که در آن هماهنگی مراقبت می تواند احساس آسیب پذیری را کاهش دهد:
- هماهنگی مراقبت های بالینی
- هماهنگی خدمات جانبی و پشتیبانی
- هماهنگی مراقبت از بیمار در اوج بیماری
اطلاعات و آموزش:
در مصاحبه ها ، بیماران نگرانی خود را از عدم اطلاع کامل از وضعیت یا پیش آگهی خود ابراز داشتند. برای مقابله با این ترس ، بیمارستان ها می توانند بر روی سه نوع ارتباط تمرکز کنند:
- اطلاعات در مورد وضعیت بالینی ، پیشرفت بهبودی
- اطلاعات مربوط به مراحل خدمات درمانی بیمار محور
- اطلاعات برای تسهیل خودمختاری ، مراقبت از خود و ارتقا سلامت
راحتی جسمی:
سطح گزارش شده از راحتی جسمی بیماران تأثیر قابل توجهی در تجربه آنها دارد. سه منطقه به ویژه برای بیماران گزارش شده است
- مدیریت درد
- کمک به فعالیتها و نیازهای روزمره زندگی
- محیط بیمارستان یا کلینیک
حمایت عاطفی و رفع ترس و اضطراب:
ترس و اضطراب همراه با بیماری می تواند به اندازه اثرات جسمی ناتوان کننده باشد. مراقبان باید توجه ویژه ای به موارد زیر داشته باشند:
- اضطراب از وضعیت جسمی ، درمان و پیش آگهی
- اضطراب از تأثیر بیماری بر خود و خانواده
- اضطراب از تأثیر مالی بیماری
مشارکت خانواده و دوستان:
این اصل به نقش خانواده و دوستان در تجربه بیمار می پردازد. ابعاد خانواده مراقبت از بیمار محور به شرح زیر مشخص شد:
- فراهم کردن محل اقامت برای خانواده و دوستان
- مشارکت خانواده و دوستان نزدیک در تصمیم گیری
- حمایت از اعضای خانواده به عنوان مراقبان
- شناخت نیازهای خانواده و دوستان
استمرار و انتقال:
بیماران از توانایی خود در مراقبت از خود پس از ترخیص ابراز نگرانی کردند. تأمین نیازهای بیمار در این زمینه به موارد زیر نیاز دارد:
- اطلاعات دقیق و قابل درک در مورد داروها ، محدودیت های جسمی ، نیازهای غذایی و غیره
- درمان و خدمات مداوم پس از ترخیص را هماهنگ و برنامه ریزی کنید
- اطلاعات مربوط به دسترسی به پشتیبانی بالینی ، اجتماعی ، جسمی و مالی را به طور مداوم ارائه دهید.
نکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:
((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))
اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید