ترکیب بندی و سازگاری رنگ ها + نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک

کدام رنگ‌ها با هم سازگارند؟

از اولین برداشتهایی که یک بیمار از کلینیک  شما می‌کند رنگ ها هستند. رنگ هایی که با کلینیک خود جفت و استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیرات روانشناختی گسترده ای بر روی بیماران شما بگذارد. این رنگ ها حتی می‌توانند به سطح حرفه‌ای بودن کلینیک شما ارزش بدهد. رنگ ها بخصوص در مراکز پزشکی بسیار مهم هستند. به همین دلیل ما در مقالات وبلاگ دکتر کلینیک از تاثیر رنگ ها و سازگاری رنگ ها خیلی صحبت کرده ایم.

متاسفانه همه ما رنگ ها را بخوبی نمیشناسیم. بنابراین تصمیم گیری درمورد مهمترین ویژگی کلینیک، وقتی که تخصصی در این موضوع نداریم و نمی‌دانیم که کدام رنگ ها با هم جفت می‌شوند و کدام ها نیاز به جدایی دارند، حتما به شکست منجر می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا حدودی شما را با انواع پالت‌های رنگی راهنمایی کنیم. پس با ما همراه باشید.

تک رنگ

پالت های تک رنگ، یک رنگ اصلی در درجه تیرگی مختلف هستند. اگر می‌خواهید فقط از یک رنگ ساده در کلینیک استفاده کنید، این یک انتخاب خیلی خوب برای لگو کلینیک است. چراکه احتمال اشتباه و خطا به حداقل می‌رسد و نتیجه نهایی همیشه چشمگیر خواهد بود. مانند لگو زیر که تصویرش را می‌توانید ببینید.استفاده از پالت تک رنگ در لگو + نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک

به جای جفت کردن یک پالت تک رنگ با یک رنگ ثانویه، بسیاری از طرح های تک رنگ، رنگ اصلی را با سیاه یا سفید جفت میکنند. مشکل اصلی در طراحی های تک رنگ این است که توازن را دشوار میکند. پیشنهاد ما این است که برای ایجاد کنتراست به جای دیگر رنگ ها به رنگ های روشن یا تیره مانند سیاه و سفید اتکا کنید.

بیشتر بخوانید: خدمات شگفت انگیز طراحی سایت دکتر کلینیک

استفاده از سیاه و سفید در پالت های تک رنگ + نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب دکتر کلینیک
رنگ اصلی این پالت آبی است، و با سفید و سیاه و قهوه ای ادغام شده است

رنگ های ستایش آمیز

رنگ های ضد هم جذب کننده اند؟ شواهد که نشان می‌دهند روش های رنگی ستایش آمیز جذب کننده هستند. برای مثال و درک بهتر به کریسمس دقت کنید که به دلیل رنگ های متضاد، قرمز و سبز بسیار شناخته شده است. اگر بدانید چگونه این رنگ های متضاد را انتخاب کنید، این روند جذب کنندگی همه جا جواب خواهد داد.

اگر می‌خواهید بیشتر به این روش متکی شوید. می‌توانید از رنگ های همسایه رنگ انتخابی خود استفاده کنید (طرح تتراد). اما این فقط در صورتی جواب می‌دهد که رنگ های جدید با یکدیگر مخالف باشند.

همچنین می‌توانید رنگی را انتخاب کرده و به جای آن به رنگهای موجود در دوطرف مشابه آن اضافه کنید. برای مثال اگر رنگ آبی را انتخاب کرده اید، می‌توانید آن را با رنگ زرد و نارنجی قرمز مطابقت دهید و قرمز را حذف کنید.

هنگامی که شروع به مخلوط کردن درجه های مختلف رنگ ها می‌کنید، شروع به ایجاد ترکیب های رنگی منحصر به فرد و هیجان اگیز می‌کنید. مثلا یک آبی براق و ضخیم می‌تواند با قهوه ای ماسه ای روشن جفت شود. این پالت شامل سایه های متضاد نور و تاریک و همچنین رنگهای اصلی مکمل زرد و آبی است.

نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک را بیشتر بشناسید
روش ترکیب رنگ های ستایش امیز + نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک

رنگ های متضاد

در اصل، کنتراست رنگ تفاوت بین دو رنگ است. هرچه آنها به چرخ رنگ همدیگر نزدیک تر باشند، کنتراست کوچکتر است. هرچه فاصله انها نیز بیشتر باشد، کنتراست نیز بیشتر است. اگر هم کاملا متضاد باشند به رنگ مکمل تبدیل میشوند. با این حال میتوانید بعضی اوقات با کنتراست کمتری برای برخی از ترکیب ها دست به ایجاد تغییرات بزنید. ترکیبات متضاد توسط سه بخش در چرخ رنگ از هم جدا می‌شوند.

ناگفته نماند که برخی از افراد از این ترکیب ها و سازگاری رنگ ها متنفر هستند. اما مواردی وجود دارند که مشاغل از پالت های رنگی عجیب و غریب استفاده می‌کنند.

رنگ‌های متشابه

اگر ظاهر یکنواخت یک پالت رنگی تک رنگ را دوست دارید اما می‌خواهید عمق بیشتری در پالت خود ایجاد کنید. اینجاست که طرح های مشابه وارد بازی می‌شوند. این گروه بندی رنگ انتخاب بیشتری به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید از همه رنگهای سرد یا گرم استفاده کنید. یا اگر می‌خواهید برای برخی کنتراست ها دقیق بشوید، شما انعطاف بیشتری خواهید داشت. مثلا اگر یک کلینیک با مضمون سبز می‌خواهید می‌توانید از رنگ های زرد نیز استفاده کنید.ترکیب رنگ های مشابه + نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک

رنگهای سه گانه

همانطور که از نامش پیداست، پالت های رنگی سه گانه مانند راس های مثلث می‌مانند. این طرح رنگ سطح کنتراست شدیدی را برای شما ایجاد می‌کند. گاهی اوقات می‌تواند احساس مشغله و تحریک بیش از حد کند. هر نقطه از مثلث توسط سه قسمت از چرخ رنگ جدا شده است.

رنگ های میدانی

این پالت رنگ همه چیز در مورد ترکیب و استفاده از درجه مختلف رنگ ها را در بر دارد. اگر هر رنگ را به یک اندازه به طرح خود استفاده کنید، به سرعت بی‌نظم به نظر می‌رسند. با این حال این همان چیزی است که می‌خواهید به آن برسید. مثلا آهنربا های رنگی در آزمایش های دبیرستان را تصور کنید. این دشوار ترین ترکیب برای تسلط یافتن است و سازگاری رنگ ها در آن سخت است اما می‌توانید برخی از طرح های موثر و به یاد ماندنی را ایجاد کنید.

برای دیدن منبع این مقاله کلیک کنید.


نرم افزار مدریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک

نکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.


اهمیت دسترسی معلولین به مراکز پزشکی

رنگ سفید در مراکز پزشکی

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *