طراحی داخلی کلینیک + طراحی وبسایت های پزشکی از خدمات دکتر کلینیک

چگونه معماری کلینیک با مراقبت های بهداشتی خوب ارتباط دارد؟

استانداردهای طراحی معماری در سراسر جهان به ویژه طراحی معماری کلینیک ها به سمت ساختمانهایی پیش‌می‌روند که تجربه‌ای بهتر و راحت‌تر به بازدیدکننده ارائه دهند. بعلاوه، امروزه انتظارات، اهداف و نظرات افرادی که در یک فضای ساخته شده حضور دارند نیز در هنگام ساخت املاک جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.

همانطور که انتظار می‌رود، معماری بهداشت و درمان هسته اصلی این تغییر است. امروزه مراکز پزشکی به این موضوع می‌پردازند که (حتی یک آجر از یک محیط چه تاثیری برا آسایش بیمار دارد). این دیدگاه منجر به ساخته شدن فضاهایی مناسب برای درمان و بهبودی پزشکی از هر لحاظی می‌شود.

در این قسمت از مقالات ما قصد داریم توضیح دهیم که یک معماری خوب چه تاثیری در خدمات بهداشتی درمانی دارد. پس با ما همراه باشید…

طراحی وابسطه بر شواهد در معماری مراقبت های بهداشتی و رفاه بیمار

طراحی داخلی کلینیک مبتنی بر شواهد + طراحی سایت های پزشکی دکتر کلینیک
بهبود طراحی یک مرکز درمانی می تواند در روند بهبودی بیمار تاثیر گذار باشد

امروزه مجموعه‌ای بزرگی از تحقیقات وجود دارد که تاثیرات طراحی فیزیکی مانند محیط و معماری را به واکنش‌های روانی و جسمی بیمار نسبت می‌دهند. برخی از عناصر معماری کلینیک ها می‌تواند بیمار را تشویق به امیدواری و سرزندگی کنند. در حالی که سایر معماری مراقبت‌های بهداتشی تاثیر منفی بر روی بیمار خواهند داشت. به همین ترتیب اگر مدیران تسهیلات با در نظر داشتن رفاه بیمار، کلینیک‌های پزشکی خود را بسازند، می‌توانند نتایج و عملکرد بهتری را بدست آورند.

در همین راستا، برای دستیابی به این هدف در دهه 1980 میلادی طراحی وابسطه بر شواهد در تاسیسات پزشکی ظهور کرد. فرایندی که با استفاده از تحقیقات علمی برای اطلاع رسانی بیشتر در مورد توسعه معماری مراقبت های بهداشتی از بیمار فعالیت می‌کند.

نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک را بیشتر بشناسید

دو فایده طراحی وابسطه به شواهد

اولین مورد این است که ایده‌های سنتی معماری کلینیک و طراحی داخلی کلینیک را می‌توان به چالش کشید و نوآوری را بر اساس وقایع علمی ارتقا داد.

مورد دوم این است که این روش با جمع‌آوری شواهد برای بررسی اینکه نتایج مراقبت‌های بهداشتی بدست آمده کدام روش طراحی مناسب تر است را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

این مزایا می‌تواند سلامت روان بیماران را تضمین کند و همچنین شرایط مناسب برای پیشگیری از هرگونه عفونتی را فراهم کند.

تاثیر معماری و طراحی داخلی کلینیک بر رفاه بیمار + نرم افزار جامع مدیریت کلینیک دکتر کلینیک
عناصر طراحی مناسب به رفاه بیمار کمک میکند

ایده های طراحی معماری که باعث افزایش رفاه بیمار می‌شوند

طراحی مبتنی بر شواهد برای تعدادی از روندهای خاص معماری مراقبت های بهداشتی قابل استفاده است

برای مثال: این شیوه بر اهمیت تهویه طبیعی در فضاهای داخلی تاکید دارد. این امر غالبا با معماری تنفس و ادغام با عناصر دنیای طبیعی، مانند فضای سبز و یا فضای عمومی مشترک در محیط ساخته شده مرتبط است.

جریان طبیعی هوا و پوشش گیاهی در مراکز بهداشتی درمانی اکسیژن بیشتری به فضاهای داخلی می‌دهد،که باعث راحتی تنفس و آرامش محیط می‌شود.

بیشتر بخوانید: خدمات شگفت انگیز طراحی سایت دکتر کلینیک

روند طراحی دیگر “پذیرش انعطاف پذیر” است. اتاق یا منطقه انتظار یکی از مهمترین مناطق هر مراکز پزشکی است. زیرا اولین برداشت و دیدگاه یک بیمار را در بر دارد.

عدم کنترل بر محیط اطراف یک عامل استرس‌زای ذهنی است. بنابراین استفاده از طراحی انعطاف‌پذیر به بیماران این امکان را می‌دهد که هرجور که مایلند بنشینند. اگر فضای خصوصی‌تر می‌خواهند یا یا فضای چند نفره با همراهان، براحتی فراهم کنند.

یکی دیگر از کاربردهای پذیرش انعطاف پذیر، برداشتن میز مدیریت مرکزی به عنوان سدی بین بیماران و کارکنان پرستاری است. این باعث کاهش اضطراب بیمار و بازتر شدن فضای اتاق پذیرش می‌شود.

پذیرش انعطاف پذیر در طراحی داخلی کلینیک + نرم افزار مدیریت کلینیک دکتر کلینیک
مناطق پذیرایی انعطاف پذیر به بیماران امکان کنترل سطح حریم خصوصی آنها را می دهد

پیشرفت روند ساده‌ای است. تنها باید منطقی‌ترین فضاها را انتخاب کنید و مطمئن شوید که بیماران و همراهان براحتی کلینیک شما را پیدا می‌کنند. همچنین، طراحی که بیماران را در نزدیکی پنجره‌ها نگه می‌دارد، باعث می‌شود بیماران حتما با دنیای بیرون در ارتباط باشند. این امر باعث کاهش استرس و احساس به دام افتادن کمک می‌کند.

چرا پیش طراحی به همان اندازه در معماری خوب بهداشت و درمان مهم است؟

قبل از توسعه معماری کلینیک یا مرکز بهداشتی‌درمانی خود، شما باید بررسی‌های قبل از طراحی را انجام دهید. مانند مطالعات امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی، بدون این روند پروژه‌ها می‌توانند از هدف اصلی منحرف و بودجه شما را هدر دهند.

برآورد هزینه عامل مهم دیگری است که باید قبل از شروع ساخت بیمارستان جدید خود در نظر بگیرید. تجزیه و تحلیل دقیق هزینه‌ها و جدول زمانی پروژه ساخت، تضمین می‌کند تیم شما همیشه در مسیر درست و در حد بودجه کار کنند.

برای دیدن منبع این مقاله کلیک کنید


نرم افزار مدریت مراکز پزشکی دکتر کلینیکنکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.


خدمات‌ درمانی بیمار محور چیست؟

عوامل موثر جذب بیمار و بررسی شاخه های جذب بیماران کلینیک

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *