چرا برسی اضطراب و استرس در نوجوانان مهم است

شکی نیست که تمرکز بر سالهای اولیه کودکی برای نتایج مثبت اضطراب بسیار مهم است. اما نوجوانی دومین دوره پرخطر رشد است; و ما در حال حاضر جوانان خود را شکست می دهیم. این به شدت در میزان بالای مشکلات سلامت روان ، افزایش استرس و اضطراب منعکس می شود.

تقریباً از هر 13 نوجوان 11 تا 17 ساله یک نفر دارای اختلال افسردگی اساسی است. از هر 12 نفر یک نفر به خود آسیب رسانده است; که این امر به ویژه در زنان جوان شایع است. حدود 40 هزار جوان در هر سال اقدام به خودکشی می کنند و خودکشی عامل اصلی مرگ جوانان 15 تا 24 ساله است.

ما می دانیم که عوامل استرس زای مدرسه و خانواده نیز در بروز مشکلات دخیل هستند; و عواملی مانند بیکاری و فروپاشی خانواده در این امر نقش دارند. یک مطالعه نشان داده است که سال دوازدهم به علت فشار درس بسیار استرس زا است . از هر سه دانشجوی تحصیلات عالی یک نفر گزارش می دهد; که افکار خودکشی و خودآزاری بر مطالعات آنها تأثیر گذاشته است و به ان فکر کرده اند .

ما باید روایت فرهنگی پیرامون نوجوانان را تغییر دهیم. بیشتر والدین با روش های تربیتی اشتباه در کوکی و ایجاد فشار در نوجوانی باعث درست شدن این بیماری میشوند.

این واقعیت که نوجوانان از مشخصات عمومی لذت نمی برند; دلیل بر  خودپسندی ، بی مسئولیتی و مادی گری نوجوانان نیست. این تصوری است که غیرمنصفانه ، اشتباه و برای جوانان بسیار آزاردهنده است. به عنوان مثال ، از هر نوجوان بپرسید که چه حسی دارد وقتی توسط مراکز امنیتی در مرکز خرید دنبال می شود; احتمالاً به دلیل جنایت نوجوان بودن.

 

اضطراب چیست؟

اضطراب، به عنوان احساس عصبی بودن تعریف می شود.که وجود این احساس از دلایل نگرانی از موقییت جدید یا ملاقات با اقراد جدید می باشد.

داشتن اضطراب و استرس همیشه بد نیست و برخی اوقات میتواند مفید و کمک کننده باشد .

برای مثال : اضطراب در نوجوانان میتواند انها را وادار به عملکرد بهتر در مدرسه درس یا ورزش کند یا از اتفاقات خطرناک دور کند.

اما وقتی اضطراب به گونه ای باشد که در عملکرد و روابط نوجوانان اختلال ایجاد کند اضطراب به عنوان یک چالش اساسی شناخته میشود که برای حل این مشکل یاید اقدام کرد.

اضطراب و استرس زیاد همانطور که گقته شد مفید است .میتواند شما را وارد مشکلاتی اساسی از جمله اعتیاد عملکرد ضعیف دانشگاهی اجتناب ار برقراری روابط اجتماعی و عاطفی کند.

نشانه های اضطراب در نوجوانان

تپش قلب ،لرزیدن دست و پا،بی حوصلگی و خستگی،تهوع و یبوست،کم شدن اشتها،گوشه گیر شدن،عصبانیت های بیجا،بدبین شدن و قضاوت های نابجا،بی دقتی و عدم تمرکز،تغییرات هورمونی مثل تغییر عادت ماهیانه در دخترها،بی انگیزه بودن و توجه نکردن به ظاهر،تکرر ادرار، اختلال در خواب ،پریشانی و فراموشی،درد پا یا تنش عضلات،درد در فقسه سینه وسردر های مداوم.

درمان اضطراب

درمان اضطراب واسترس در نوجوانان بستگی به تشخیص و نوع اختلال اضطرابی دارد که نوجوان آن را تجربه می کند. یک پزشک ابتدا سعی خواهد کرد که حالات و رفتارهای نوجوان را درک کند. آنها همچنین از ابزارهای غربالگری مانند چک لیست علائم کودکان (PSC) برای بررسی ارزیابی نوجوانان در جنبه های مختلف ذهنی استفاده می کند. تشخیص زود علائم، درمان اختلالات اضطرابی در نوجوانان را آسان می کند.

 

روش های درمان اضطراب

صحبت مسالمت آمیز والدین با فرزندان خود : والدین باید به گونه ای رفتار کنند تا فرزندانشان بتوانند از مشکلات و نگرانی هایی که دارند، به راحتی صحبت کنند. والدین نیز باید با دقت به حرف های آن ها گوش کرده تا راه حل های خوبی برای کم کردن و یا از بین بردن استرس به آن ها ارائه دهند.

 

انجام کارهای شادی آور :  مثل گوش دادن به موزیک، تماشای فیلم و … برای نوجوانان میتوند استرس واضطراب را کاهش دهد . بازی با فرزندان ، تماشای کارتون مورد علاقه برای کودکان و…

رژیم غذایی سالم : مصرف سبزی، میوه، لبنیات و انواع پروتئین ها، توت، شکلات، گوشت بوقلمون و شیر و … . پرهیز و کاهش استفاده از فست فودها و تنقلاتی همچون بستنی، پفک و … .

 

 

داشتن خواب کافی.

 

 

انجام فعالیت های ورزشی : مثل پیاده روی، دویدن و یا رفتن به باشگاه ورزشی

 

سعی کنیددر کارهای خود برنامه داشته باشید زیرا این کار باعث کاهش استرس میشود. مثل اجرای استراتژی های مدیریت زمان برای کنار آمدن با فشار مطالعات یا امتحانات.گذراندن وقت با حیوانات خانگی به ویژه سگ ها در خانه می تواند در کاهش علائم اضطراب کمک کند.

 

 

فوبیا و ترس : کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز می توانند در مواجهه با حوادث یا مشکلات، دچار ترس شوند. فوبیا می تواند شامل ترس از ارتفاع و پرواز و … باشد.

وسواس : وسواس در افکار و کارهایی مثل شستن مداوم دست،چک کردن مداوم و… است که کنترل کردن آن ها بسیار دشوار بوده و باعث آزار فرد می شود. برای رفع به یک متخصص یا روانپزشک مراجه شود.

 

منبع

نکته مهم: یکی از پر اهمیت ترین نکات در پیشرفت خدمات پزشکی یک جامعه، همگام سازی آن با جامعه مدرن امروزی است. این جامعه میگوید:

((دیگر کاغذ بازی در زندگی انسان جایی ندارد و باید خود را با فناوری های الکترونیکی وفق دهد.))

اگر شما یک پزشک هستید، حتما مطب خود را با نرم افزارهای مدیریت مراکز پزشکی دکتر کلینیک مجهز کرده و یک بار برای همیشه از شر کاغذهای دردسرساز و مدیریت وقتگیر کلینیک و مطب خلاص کنید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید.

اعتبار پزشکی چیست و چرا اهمیت دارد؟

چگونه پزشک بد را از پزشک خوب تشخیص دهیم ؟

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *